Σάββατο 13 Απριλίου 2013

Προμήθεια περιπολικού ανοικτής θαλάσσης από το ΛΣ χωρίς οπλισμό;;;Δεν παμε καλα....




Στις 8 Απριλίου δημοσιεύθηκε η διακήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού προϋπολογισμού €40 εκατ. για την προμήθεια ενός περιπολικού ανοικτής θαλάσσης (Offshore Patrol Vessel: OPV) για την κάλυψη των αναγκών του Λιμενικού Σώματος (ΛΣ).


Η εν λόγω προμήθεια συγχρηματοδοτείται κατά 75% από το Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «Αλληλεγγύη και διαχείριση μεταναστευτικών ροών» για την περίοδο 2017-2013, με το οποίο έχουν ήδη αποκτηθεί 23 οχήματα τύπου τζιπ ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται διαγωνισμοί για την προμήθεια πρόσθετων οχημάτων, έξι παράκτιων περιπολικών σκαφών, συσκευών ανίχνευσης πλαστών εγγράφων, οχημάτων με θερμικές κάμερες, ηλεκτρονικού εξοπλισμού ναυτιλίας και επικοινωνίας πλοίων και λιμενικών αρχών καθώς και για την αναβάθμιση του ηλεκτρονικού εξοπλισμού ενός εκ των τριών περιπολικών πλοίων ανοιχτής θαλάσσης τύπου Saar-4 ισραηλινής σχεδίασης, συγκεκριμένα των ΦΟΥΡΝΟΙ (ΛΣ060), ΡΩ (ΛΣ070) και ΑΓ. ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ (ΛΣ080).

Η απαίτηση για ένα σύγχρονο OPV έρευνας και διάσωσης χρονολογείται από το 2007, με τις τότε τεχνικές προδιαγραφές να αναφέρονται σε πλοίο μήκους μεγαλύτερου των 55m, πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα σε Κατάσταση Θαλάσσης 8, μέγιστη ταχύτητα 33 κόμβων, ικανότητα προσνήωσης ελικοπτέρου AS-365N3 Αegean Dauphin και πρόβλεψη για τοποθέτηση πρόσθετου βάρους 4t στην πλώρη που παρέπεμπε στην εγκατάσταση πυροβόλου 30mm.

Σε μετέπειτα έγγραφο του ΛΣ με θέμα τις τεχνικές προδιαγραφές για την προμήθεια OPV και ημερομηνία 24/08/2011, οι παραπάνω απαιτήσεις υποβαθμίζονται και επικαιροποιούνται σε μήκος σκάφους 50m, πλήρη επιχειρησιακή ικανότητα σε Κατάσταση Θαλάσσης 6, μέγιστη ταχύτητα τουλάχιστον 28 κόμβων ενώ η ικανότητα προσνήωσης ελικοπτέρου αντικαθίσταται από «κατάλληλο χώρο φωτιζόμενο και με κατάλληλη σήμανση για μετεώριση ελικοπτέρου (hovering) Super Puma ή ισοδύναμου, τόσο κατά την ημέρα όσο και κατά τη νύχτα για παράδοση-παραλαβή ναυαγών και αντικειμένων». Στο ίδιο έγγραφο δεν γίνεται καμία αναφορά έστω για πρόβλεψη τοποθέτησης οπλισμού!

Οι τεχνικές προδιαγραφές του τρέχοντος διεθνούς διαγωνισμού δεν έχουν δημοσιοποιηθεί καθώς περιλαμβάνονται στο τεύχος της διακήρυξης (για την απόκτηση του οποίου οι ενδιαφερόμενες εταιρείες θα πρέπει να καταβάλουν το σχετικό παράβολο) ωστόσο ποιες είναι οι πιθανότητες επανόδου στις γενικές απαιτήσεις του 2007 σε σχέση με εκείνες του 2011; H μία και μοναδική περίπτωση που ενδεχομένως να δικαιολογούσε υποβάθμιση των τεχνικών προδιαγραφών του νέου OPV θα ήταν η απόκτηση τέταρτου σκάφους τύπου Saar-4 ώστε α) να δωθεί κατασκευαστικό έργο στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά που έχουν ναυπηγήσει το ΑΓ. ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ (ΛΣ080) και β) να περιοριστεί η πανσπερμία υλικών και μέσων που διακρίνει το ΛΣ (δύο ξεχωριστοί τύποι ελικοπτέρων, τρεις ξεχωριστοί τύποι ελαφρών αεροσκαφών, διψήφιος αριθμός διαφορετικών τύπων περιπολικών σκαφών και άγνωστος αριθμός διαφορετικού τύπου οχημάτων, εκ των οποίων αρκετά σε ακινησία λόγω έλλειψης καυσίμων και ανταλλακτικών). Ακόμα και σε αυτή τη περίπτωση της φωτογραφικής προσαρμογής απαξιώνεται η επένδυση εκατομμυρίων ευρώ του ΛΣ από την προμήθεια των 5 ελικοπτέρων AS-365N3 Αegean Dauphin.

Δυστυχώς οι μυωπικές αντιλήψεις υπονομεύουν τόσο την επιχειρησιακή ικανότητα του ΛΣ όσο και την μετεξέλιξη του Σώματος σε “Ελληνική Ακτοφυλακή”, όπως ατυχώς έσπευσε να το μετονομάσει η προηγούμενη κυβέρνηση χωρίς ψήγμα μακρόπνοου σχεδιασμού. Συγκριτικά, η Τουρκική Ακτοφυλακή ενέταξε σε υπηρεσία την προηγούμενη εβδομάδα δύο από τα τέσσερα OPV εγχώριας ναυπήγησης με ικανότητα προσνήωσης και φιλοξενίας οργανικού ελικοπτέρου τύπου ΑΒ-412ΕΡ (μελλοντικά και UAV) με δίδυμο πύργο πυροβόλων 40mm.


strategyreports.wordpress.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: